V případě, že se vlastní zdroje na zákaznickém účtu sníží pod stanovenou hranici (margin maintenance), obdrží zákazník obvykle od svého obchodníka margin call (zpravidla e-mailem či faxem). Margin call je výzva obchodníka, aby zákazník doplnil prostředky na svém účtu, a to buď hotovosti nebo cennými papíry. Hranice, kdy obchodník zasílá margin call je přitom dána jednak právními předpisy a pravidly konkrétního trhu, jednak vnitřními předpisy a požadavky samotného obchodníka. Proto je vždy nezbytné zjistit, jaké požadavky má v tomto ohledu obchodník.
Pokud zákazník z jakéhokoliv důvodu nedoplní prostředky na stanovenou výši, obchodník může – a zpravidla tak neprodleně činí – prodat zákaznické cenné papíry tak, aby zvýšil hodnotu zákazníkových vlastních zdrojů až nad stanovenou hranici margin maintenance a prostředky získané z prodeje cenných papírů použil k uhrazení dluhu, který vůči němu zákazník má.
V některých případech je povinnost obchodníka učinit margin call nebo zákazníka informovat, že se jeho vlastní zdroje snížily, vyloučena smlouvou nebo obchodními podmínkami. Obchodník tak může začít prodávat cenné papíry ze zákaznického účtu, aniž by čekal na doplnění prostředků.
Před vlastním začátkem obchodování je vždy nutné dobře se seznámit s příslušnými dokumenty (smlouvy a obchodní podmínky) a podmínkami, za kterých obchodník úvěry tohoto typu poskytuje.
Žádné komentáře:
Okomentovat