Zákazník, který hodlá nakoupit cenné papíry, může tedy jejich kupní cenu uhradit v plné výši nebo si může určitou část kupní ceny vypůjčit od svého obchodníka s cennými papíry.Obchodníci proto zpravidla nabízejí otevření dvou typů účtů – účtu hotovostního (cash account) a účtu maržového (margin account).
U hotovostních účtů musí zákazník na účet složit peníze v celkové hodnotě kupovaných cenných papírů. Maržové účty však umožňují půjčit si část (při obchodování v USA zpravidla polovinu) nákupní ceny od obchodníka s cennými papíry. Část kupní ceny, kterou musí zákazník na účet u obchodníka složit, se nazývá marže (margin), a jde o počáteční vlastní zdroje (equity) uložené na účtu. Zákazníkovy nakoupené cenné papíry jsou přitom použity jako zajištění této půjčky – zástava či kolaterál (collateral).
Maržový účet lze také použít k uzavření tzv. obchodu nakrátko (short sale), kdy si zákazník může vypůjčit cenné papíry od obchodníka s cílem je prodat a doufat, že kurz těchto cenných papírů v budoucnu poklesne a tyto cenné papíry pak bude možné nakupit levněji a realizovat tím zisk.
Zákazníci zpravidla používají margin k využití pákového efektu (leverage) u svých investic a ke zvýšení své kupní síly. Současně je však zákazník obchodující prostřednictvím maržového účtu vystaven riziku vyšších ztrát..
Žádné komentáře:
Okomentovat